Mockup

Mockup

UX Design

Design med användaren i fokus

Koncept att integrera & utveckla

Vad innebär att göra en Mockup?

En UX Mockup för tillverkningsprodukter är en visuell representation av en produktdesign som används för att förbättra användarupplevelsen och produktens funktionalitet innan den går in i produktion. Mockups hjälper företag att identifiera designförbättringar, optimera ergonomi och säkerställa att produkten uppfyller användarnas behov.

Vad en UX Mockup är

En UX Mockup inom tillverkningsindustrin är en High fidelity modell av en produkt som visar dess form, funktion och användargränssnitt. Den kan vara digital eller fysisk och används för att:

  • Visualisera produktens design innan prototypframställning.
  • Testa användarinteraktion och ergonomi.
  • Kommunicera idéer mellan designers, ingenjörer och intressenter.

Typer av Mockups

Det finns flera olika typer av mockups, beroende på syfte och användningsområde.  Mockups används inom många branscher för att visualisera och förbättra design innan produktion. 

  1. Digitala mockups: UI/UX Mockups är visuella representationer av webbplatser, appar och digitala gränssnitt. Wireframe Mockups  är enkla skisser som visar layout och struktur utan detaljerad design. Interaktiva Mockups har klickbara element för att simulera användarflöden.
  2. Fysiska mockups: Produktmockups som är fysiska modeller av produkter för att testa form och funktion. Förpackningsmockups är prototyper av förpackningar för att analysera design och användarvänlighet. Arkitektoniska Mockups är skalmodeller av byggnader och strukturer för att visualisera design.
  3. Grafiska mockups: Branding Mockups är visuella presentationer av logotyper, visitkort och marknadsföringsmaterial. reklam Mockups används för att skapa realistiska bilder av annonser och kampanjer. Tryckta Mockups är designprototyper för affischer, broschyrer och tidningar.

Materialval för Mockups

Vid tillverkning av mockups, beroende på om de är digitala eller fysiska, används olika material och tekniker. 

  • Digitala mockups: Grafiska mockups skapas med designverktyg som Adobe XD, Figma eller Sketch och använder digitala element som bilder, ikoner och typografi. UI/UX Mockups byggs med digitala verktyg och använder färger, skuggor och layout för att simulera en verklig produkt.
  • Fysiska mockups: Plast är vanligt inom produktdesign och prototyper, särskilt för konsumentprodukter. Skum och frigolit används för att skapa snabba och kostnadseffektiva mockups av fysiska produkter. Trä används för arkitektoniska mockups och vissa industriella prototyper. Metall används för att skapa mockups av mekaniska komponenter och industriella produkter. Papper och kartong används för förpackningsmockups och enkla prototyper. 3D-printade material Mockups kan skapas med PLA, ABS eller resin för att simulera slutprodukten.

Fördelar

UX Mockups har många fördelar för produktutveckling. 

  • Visuell representation: Ger en tydlig bild av produktens design innan den går in i produktion.
  • Snabbare iterationer: Gör det möjligt att snabbt justera designen baserat på feedback.
  • Minskade utvecklingskostnader: Identifierar problem tidigt, vilket sparar tid och resurser.
  • Förbättrad användarupplevelse: Säkerställer att produkten är intuitiv och användarvänlig.
  • Bättre kommunikation: Underlättar samarbetet mellan designers, ingenjörer och intressenter.
  • Testning av ergonomi: Hjälper till att optimera produktens form och funktion för bättre användbarhet.
  • Stöd för hållbarhet: Gör det möjligt att analysera materialval och produktionsmetoder för att minska miljöpåverkan.
  • Effektivare produktutveckling: Snabbare beslutsfattande och bättre förståelse för produktens slutliga utseende.
  • Minskad risk för fel: Hjälper till att identifiera potentiella designproblem innan produktionen startar.
  • Stärker varumärket: En genomtänkt design förbättrar kundupplevelsen och stärker företagets image.

Nackdelar

UX Mockups har många fördelar, men de har också vissa nackdelar, särskilt inom tillverkning. Trots nackdelar är UX Mockups fortfarande ett värdefullt verktyg för att visualisera och förbättra produktdesign. 

  • Kan vara tidskrävande: Att skapa detaljerade mockups kan ta mycket tid, särskilt om designen kräver många iterationer.
  • Begränsad funktionalitet: Mockups är ofta statiska och saknar interaktivitet, vilket kan göra det svårt att testa användarflöden.
  • Risk för feltolkning: Eftersom mockups inte visar den slutliga funktionaliteten kan intressenter missförstå hur produkten kommer att fungera.
  • Kräver designexpertis: Att skapa högkvalitativa mockups kräver kunskap om UX-design och verktyg, vilket kan vara en utmaning för vissa team.
  • Kan leda till överfokus på estetik: Ibland kan team lägga för mycket vikt vid utseendet istället för funktionaliteten, vilket kan påverka produktens användbarhet.
  • Svårt att simulera verkliga användarscenarier: Eftersom mockups inte är interaktiva kan det vara svårt att testa hur användare faktiskt interagerar med produkten.
  • Behöver uppdateras ofta: Om produktkraven ändras kan mockups snabbt bli inaktuella och behöva uppdateras, vilket kan vara resurskrävande.

Steg-för-steg guide

  1. Definiera syftet: Bestäm vad mockupen ska visa som produktens design, funktionalitet eller användarupplevelse. Identifiera målgruppen och deras behov.
  2. Samla inspiration och krav: Analysera liknande produkter och marknadstrender. Samla in användarfeedback och tekniska krav.
  3. Skapa wireframes: Gör enkla skisser av produktens layout och struktur. Definiera placering av viktiga element som knappar, skärmar och interaktionspunkter.
  4. Designa mockupen: Använd designverktyg som Adobe XD, Figma eller Sketch för att skapa en visuellt detaljerad mockup. Lägg till färger, typografi och grafik för att ge en realistisk bild av produkten.
  5. Testa och iterera: Visa mockupen för intressenter och användare för att få feedback. Justera designen baserat på insikter och förbättringsförslag.
  6. Förbered för prototypframställning: Använd mockupen som grund för att skapa en interaktiv prototyp. Dokumentera designbeslut och funktionella krav för utvecklingsteamet.

Organisation

Olika befattningar inom produktutveckling har olika roller och ansvar när det gäller att arbeta med Mockups, som används för att visualisera och förbättra produktdesign innan produktionen startar. Här är en översikt över hur olika yrkesroller kan bidra:

  • Produktdesigner: Skapar mockups för att visualisera produktens utseende och funktionalitet. Säkerställer att designen är användarvänlig och estetiskt tilltalande. Samarbetar med ingenjörer för att säkerställa att designen är tekniskt genomförbar.
  • UX/UI-designer: Utvecklar mockups för digitala gränssnitt och interaktioner. Testar och itererar designen baserat på användarfeedback. Säkerställer att användarupplevelsen är intuitiv och effektiv.
  • Ingenjör/teknisk utvecklare: Analyserar mockups för att säkerställa att designen kan implementeras tekniskt. Samarbetar med designers för att optimera produktens funktionalitet. Testar prototyper baserade på mockups för att identifiera förbättringsområden.
  • Produktchef: Övervakar mockup-processen och säkerställer att den följer produktstrategin. Koordinerar mellan design-, teknik- och marknadsteam. Säkerställer att mockups används för att kommunicera produktvisionen till intressenter.
  • Marknadsföringsteam: Använder mockups för att skapa presentationsmaterial och kampanjer. Säkerställer att produktens visuella identitet är konsekvent. Testar mockups med målgruppen för att få insikter om kundpreferenser.
  • Testare och användarfeedback-specialist: Använder mockups för att genomföra användartester och samla feedback. Identifierar förbättringsområden baserat på användarupplevelse. Säkerställer att slutprodukten uppfyller användarnas behov och förväntningar.

Behöver ni hjälp att komma igång med konceptet?

Vi erbjuder uppdragsbemanning ex UX Designer eller UX Researcher, Tekniker mm som en resurs vid genomförandet eller projektledare för bästa styrning. För att få en attraktiv och bra design, ta då in en Grafisk designer som hjälp.

Intresserad?

Rekrytering | Bemanning | Utbildning

mikael@hybridwork.se

073-9282441

”Uppmuntra till inlärning med Green Card certifiering och säkerställ att kompetensen finns för att utföra jobbet eller konceptet – ett win-win för både företaget och för era anställda i deras karriär”

Bygger på en kompetensmatris som visar vilka aktiviteter som ska vara uppfyllda med dess status visualiserat.

”Timelinespel, ett Gamification event. Empathy map företagsspel för lättsamt lärande att implementera koncept. Främjar teambuilding och framdrift”

 Ett spelupplägg att kunna återkomma till för nya utmaningar. Teamen tränas i att aktivt lära sig och presentera lösningar. Skapar tävlingsmoment.

”IT stödet IKM Manager är programmoduler skräddarsytt direkt för Empathy map konceptet och stödjer ett standardiserat arbetssätt. Ger samtidigt både framdrift och historik.”

Går att företagsanpassa och vara kopplat mot affärssystem eller visualiseringsprogram ex Power Bi. Har en användarmanual som även visar hur programmet är uppbyggt.

”Ge rätt förutsättning vid införandet av Empathy map konceptet med en projektplan som har tidsatta aktiviteter och en projektbudget”

Vem gör vad och när? Skapar framdrift. Göra konceptets aktiviteter i rätt tid för att kunna vara klar enligt planerat. Vi hjälper gärna er som extern projektledare.

”Öka möjligheten för den nyrekryterade att lyckas i sin nya tjänst och samtidigt utveckla företaget med att föra in nya koncept – En skräddarsydd individuell Trainéeutbildning med ett schema som visar vad som ska vara uppfyllt.”

Ett trainéeprogram kan innebära att förutom traditionell inlärning och att få tillgång till mentorskap, att få göra intressanta aktiviteter som ex arbetsprover eller leda företagsspel typ våra Timelinespel.

Staffing

Career

Select

Hybrid Work

On-Site Work